História značky Ford


Henry Ford
 (1863 – 1947) je zakladateľom Ford Motor Company a otcom montážnej linky používanej pri veľkovýrobe. Predstavenie jeho Modelu T znamenalo veľký krok v doprave a americkom priemysle. Bol vynálezcom s mnohými oceneniami a získal mnohé patenty. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete. Vďaka pásovej výrobe mohol ponúknuť širokej mase veľký počet áut za nízku cenu, pričom jeho robotníci mali vysokú mzdu. 

Novšie informácie o značke Ford a jej produktoch nájdete 
v sekcií novinky o spoločnosti Ford.

Začiatky histórie značky Ford

1904 - Ford Model A Ford zaznamenal európsky debut v Londýne
1904 - založenie britskej pobočky Ford 
1904 - model A je poskytnutý Automobilovej únii vo Francúzsku
1906 - prvý predaj Fordu v Španielsku, Don Eduardo Chalaux kúpil Model N
1907 - Ford má distribútorov v 10tich európskych krajinách
1908 - svetová výstavná premiéra Modelu T v Olympii Londýn
1908 - založenie Parížskej pobočky pre kontrolu európskych predajov
1911 - vznikla Ford Motor Company (England) Ltd. 
1911 - začala sa výroba v Manchestri, Trafford Parku, prvá továreň mimo USA
1913 - model T sa montuje v Bordeaux
1914 - prvá pohyblivá výrobná linka v Európe bola inštalovaná v Trafford Parku
1917 - Ford sa spojil s vedením v Corku (Írsko) kvôli výrobe traktorov Fordson
1919 - Ford odmietol návrh na spoločný podnik od André Citroëna
1919 - prvý traktor Fordson opustil výrobnú linku v závode Cork

Dvadsiate roky

1920 - Ford Motor Company SAE začal svoju výrobu v Španielsku
1922 - v Antverpách vznikla Ford Motor Company Belgium
1922 - Ford Italiana otvorila továreň v Trieste
1923 - Dagenham bol vybraný ako miesto novej továrne Forda v Británii
1924 - založenie Ford Motor Company of Holland
1924 - Ford Motor Company AB bola založená v Štokholme, Švédsko
1925 - Trafford Park vyrobil 250,000 kusov modelu T
1925 - Ford Motor Company Aktiengesellschaft bola založená v Berlíne
1926 - založenie Ford AB (Ford Finland) v Helsinkách
1926 - prvý nákladný automobil Model T opúšťa výrobnú linku v Berline
1927 - zmena produkcie z Modelu T na Model A v továrni v Berlíne
1927 - produkcia Modelu T sa skončila v Manchestri, vyrobených 300,000 ks
1928 - koniec montáže Modelu T v Corku (10.000 vyrobených kusov) 
1929 - Turecká montážna linka bola otvorená v Istanbule

Tridsiate roky

1930 - Ford kúpil 44 akrový pozemok pre novú nemeckú továreň v Kolíne
1931 - Ford založil v Rumunsku spoločnosť pre predaj
1931 - prvý Model A opustil výrobnú linku v Kolíne
1931 - prvé auto z Dagenhamu, typ AA zišiel z výrobnej linky
1932 - Ford Lusitania (Portugalsko) bol založený s centrálou v Lisabone 
1932 - Nový malý európsky Ford, Model Y s 933ccm motorom a výkonom 8k
1932 - Ford Motor Company Egypt bol založený s centrálou v Alexandrii
1933 - produkcia Modelu Y sa začala v Kolíne, vďaka tomu Model Y volajú Köln
1934 - Ford a Štrasburgský Mathis sa dohodli na spoločnej produkcií
1935 - začala sa produkcia motorov V8 v Dagenhame a Kolíne
1935 - predstavenie Fordu Popular za cenu 100 libier
1936 - prvá Fordova továreň vo Východnej Európe v Bukurešti
1938 - Bud Bakker Schuut vyhral rely Monte Carlo s Fordom V8
1938 - Ford France začal s konštrukciou novej továrne v Poissy blízko Paríža
1938 - Ford Hungary bol založený ako dcérska spoločnosť Ford Germany
1939 - Fordair bol založený ako dcéra Ford France pre letecké motory
1939 - Ford France začal s výrobou nákladných automobilov v Bordeaux

Štyridsiate roky

1941 - účelovo vybudovaná továreň na letecké motory v Urmstone
1944 - Dagenham vyrobil 250.000 vojnových motorov V8
1945 - obsadenie Kolína americkou armádou. továreň Ford je poškodená
1945 - prvý povojnový ručne poskladaný nákladný automobil Ford Werke
1946 - Maďarská vláda previedla vlastníctvo Ford Motor RT na Sovietsky zväz
1946 - Dagenham vyrobil miliónty automobil – desaťkoňový Prefect
1947 - Ford International vytvorený v USA koordinuje zámorské aktivity
1948 - prvý medzinárodný míting manažérov spoločností z celého sveta
1948 - Rumunský štát znárodnil Bukurešťskú továreň Ford

Päťdesiate roky

1950 - Americký Ford získava vlastníctvo kontinentálnych spoločností Ford
1950 - Nový Consul a Zephyr boli predstavené na Olympia Motor Show
1951 - Ford Germany predstavil svoj prvý naftový nákladný automobil.
1952 - nemecký Ford Werke predstavil nový povojnový dizajn Taunus 12M
1955 - nemecký Ford Werke kúpil pozemok pri Wülfrathu pre lisovaciu továreň
1955 - Prvý britský výrobca ktorý vybavil sedadlá bezpečnostnými pásmi
1956 - Ford Britain je prvým Britským výrobcom, ktorý používa počítač
1958 - Ford predal svoj 15,2 percentný podiel v Simce Chrysleru
1959 - produkcia novej 105E Anglie sa začala v Dagenhame
1959 - prvá jazda Cosworthom modifikovaného motora v Brands Hatch

Šesťdesiate roky

1960 - založenie Ford Norway
1961 - Miliónty Ford vyrobený v Kolíne opúšťa výrobnú linku
1961 - začali sa práce na novom centrálnom sklade náhradných dielov v Kolíne
1961 - Ford Britain predstavil športový Consul Capri vo Frankfurte
1963 - bol predstavený Lotus Cortina s motorom Lotus
1963 - starosta Liverpoolu zviezol prvý automobil z výrobnej linky v Halewoode
1963 - Fordovu dohodu o kúpe Ferrari zrušil Enzo Ferrari pred podpisom
1964 - Ford je prvou spoločnosťou, ktorá používa počítač pri vývoji
1964 - produkcia štartuje v Genku (Belgicko)
1964 - centrála britského Forda je dokončená vo Warley
1965 - Lotus Ford riadený Jimom Clarkom zvíťazil v Indianapolis 500
1965 - predstavenie Transitu Van, výsledok európskeho programu Fordu
1967 - vytvorenie spoločnosti Ford of Europe

Sedemdesiate roky

1970 - vznik spoločnosti Ford Motor Land Development
1973 - predstavenie zmenšeného Mustangu II
1976 - predstavenie FWD (vozidlo s predným pohonom) Fordu Fiesta v Európe
1977 - predstavenie karosérie Fox kompaktných vozidiel 
1978 - predstavenie karosérie Panther pre Ford Crown Victoria a Mercury
1978 - bol vyrobený 150-miliónty Ford (celosvetovo)
1979 - Ford získal 25 %-ný podiel v japonskom Tokyo Kogyo (dnešná Mazda)

Osemdesiate roky

1980 - predstavenie svetového modelu Ford Escort
1982 - predstavenie pick-upu Ranger, vozidla Thunderbird a Mercury Cougar 
1985 - predstavenie vozidiel Ford Taurus a Mercury Sable
1987 - Henry Ford II zomrel, predstavenie Lincoln Continental

Deväťdesiate roky

1990 - predstavenie modelu Ford Explorer, SUV pre rok 1991
1992 - predstavenie Mercury Villager minivan, join venture s Nissanom
1993 - európske predstavenie Fordu Mondeo 
1994 - predstavenie Ford Windstar minivan
1996 - 250-miliónte vozidlo Ford opustilo výrobnú linku
1998 - európske predstavenie kompaktného vozidla Focus

Ford v novom tisícročí

2000 - predstavenie modelov Lincoln LS a Jaguar S-Type
2001 - predstavenie 2-miestneho retro modelu Ford Thunderbird
2002 - nový dizajn pre Mustang
2003 - 100 rokov Ford Motor Company, odhalenie Fordu GT
2004 - predstavenie Forda Escape Hybrid a minivanu Ford Freestar
2005 - nový dizajn pre Ford Mustang, predstavenie Fordu 500 a Freestyle
2006 - koniec produkcie Fordu Taurus, predstavenie Fordu Fusion